Kamu Başdenetçisi Malkoç, ÇAKÜ`yü ziyaret etti

Kamu Başdenetçisi Avukat Şeref Malkoç, Çankırı Valiliği Sosyal Tesis Konferans Salonunda gerçekleştirilen toplantıda, Çankırılılarla bir araya geldi

ÇAKÜ HABER MERKEZİ////

KAMU Başdenetçisi Avukat Şeref Malkoç, Çankırı Valiliği Sosyal Tesis Konferans Salonunda düzenlenen toplantıda Çankırılılarla bir araya geldi. "Ombudsman Çankırılılarla Buluşuyor" toplantısına, Çankırı Valisi Abdullah Ayaz, Çankırı Belediye Başkanı İsmail Hakkı Esen, Cumhuriyet Başsavcısı Oğuz Şükrü Ener, Çankırı Karatekin Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Harun Çiftçi, Baro Başkanı Av. Mustafa Deniz, Vali Yardımcısı Şahin Bayhan, Vali Yardımcısı Recep Yüksel, kaymakamlar, STK temsilcileri, kamu personelleri, muhtarlar ve çok sayıda davetli katıldı.

Kamu Başdenetçisi Avukat Şeref Malkoç, yaptığı konuşmada, Kamu Denetçiliği Kurumunun anayasal bir kurum olduğunu söyledi. Kamu Denetçiliği Kurumunun 2012 yılında 6328 Sayılı Kanunla kurulduğunu, 2013 yılından beri de faaliyetlerini sürdürdüğünü belirten Malkoç, “Kurumun ana görevi, idare ile vatandaş arasında problem çıktığında, ihtilaf çıktığında, sorunlar yaşandığında mahkemeye gitmeden bunları dostane bir şekilde çözmek. Bir bakıma Kamu Denetçiliği Kurumu, devlet kurumları ile hizmet veren kamu kurumlarıyla vatandaş arasında bir arabulucu, dostane çözüm üreten, hakem rolünde olan bir kurum” diye konuştu. Kamu Denetçiliği Kurumunun doğuşu hakkında bilgi veren Malkoç, sözlerine şöyle devam etti: “Bizim geleneğimizde, örfümüzde, geçmiş devlet yönetimlerimizde insanımız yöneticisine, belediye başkanına, muhtarına, valisine veya devlet başkanına şikayetini iletir. Yazılı olarak, sözlü olarak, gördüğü yerde iletir. Bunun kurumsallaşmış hali Kamu Denetçiliği Kurumu. Biz bir bakıma halkın avukatlığını yapıyoruz. Halkın avukatlığını yaparken de insanımızdan herhangi bir ücret almıyoruz ve talep etmiyoruz.”

BAŞVURULAR, MÜRACAAT EDİLEN TARİHTEN İTİBAREN 6 AY İÇİNDE KARARA BAĞLANIYOR

Vatandaşların kamu kurumlarıyla ilgili bir sorun yaşadığında mahkemeye gitmeden önce müracaat edeceği bir kurum olduğunun altını çizen Malkoç, “Bize müracaat çok kolay. Dilekçe yazabilirsiniz, faks çekebilirsiniz, telefonla destek alabilirsiniz ama daha kolayı oturduğunuz yerde www.ombudsman.gov.tr’ye girip derdinizi anlattığınızda çok kolay. Yeter ki derdinizi anlatın, hangi kurumla ihtilafınız var onu söyleyin, adresinizi, adınızı, kimlik numaranızı yazın yeter. Öbür tarafını biz tamamlıyoruz. Mahkemelerde yasa gereği harç parası, pul parası, bilirkişi parası alınıyor. Bu normal, çünkü yasa böyle. Ama Kamu Denetçiliği Kurumundan herhangi bir başvuru ücreti, harç, pul parası, bilirkişi parası yok. Çünkü hepsini kurum karşılıyor. Kurumumuzun bir özelliği daha var. Bize müracaat edildiği tarihten itibaren en geç 6 ay içinde karara bağlıyoruz. Kanunumuz öyle düzenlenmiş, çalışma düzenimizi ona göre kurmuşuz” ifadelerini kullandı.

Yapılan bütün çalışmaların vatandaşın en iyi hizmeti alabilmesi için olduğunu dile getiren Malkoç, daha sonra şunları kaydetti: “Valilerimiz koordinatörlüğünde kamu görevlileri çalışıyor. Belediye başkanlarımızla birlikte kamu hizmeti veriliyor. Ama olur ki valimizin, belediye başkanımızın veya diğer amirlerimizin iyi niyeti var ama onu uygulayacak olan personel sabah evden çıkarken eşiyle tartışmış olur, babasına kızmış veya komşusuna kızmış olur, gittiğinizde size asık suratlı davranabilir. Buna karşı Kamu Denetçiliği Kurumuna başvuracaksınız. Bütün mesele insanımız şunu söylesin, `Ne güzel ülkem, ne güzel devletim, ne güzel kamu hizmeti alıyorum, çocuklarımın ne güzel öğretmenleri var, ilde asayiş çok iyi, huzur var, hastanemizde verilen hizmet daha iyi` işte bunları temin edebilmek için kurulmuş.”

VALİ AYAZ: “TEMEL HEDEFİMİZ, VATANDAŞIMIZIN LAYIK OLDUĞU HİZMETİ KISA SÜREDE ALMASINI SAĞLAMAK”

“Toplumumuzda muazzam bir değişim, dönüşüm, bilgi ve eğitim seviyesi artışını hep beraber görmekteyiz” sözleri ile konuşmasına başlayan Vali Abdullah Ayaz, kamu hizmetlerinde ve bu hizmeti sunanlarda da değişimin kaçınılmaz olduğunu ifade etti. Vali Ayaz, kamu personelinin eğitimi ile değişen, gelişen dünyaya ve insana ayak uydurmak için büyük çaba ve gayretler sarf ettiklerinin altını çizerek, “Muhakkak ki insanlarla çalışıyoruz, insanlarla beraber hizmeti sunuyoruz. Bunun için eksiklik, aksaklık ve zaman zaman mağduriyetler olabilir. Ölçemediğiniz işi geliştirmenin imkânı yok. Onun için yaptığımız işlerin ölçülmesine, denetlenmesine, bu denetimlerin sonucuna göre de sunduğumuz hizmetlerle ilgili olarak gerekli değişim, dönüşüm ve düzeltmeleri yapmaya ihtiyacımız var. Ombudsmanlık Kurumumuz da tam bu amaca hizmet eden bir kuruluşumuz” diye konuştu. Vatandaşın her şeyin en iyisine layık olduğunu dile getiren Vali Ayaz, “Temel hedefimiz her vatandaşımızın her kurumumuzdan layık olduğu hizmeti en kısa sürede, en iyi şekilde almasını sağlamak. Bunu için gayret gösteriyoruz” dedi.

REKTÖR ÇİFTÇİ: “OMBUDSMANLIK, TÜRK TARİHİNE YABANCI OLMAYAN YÖNETSEL KÜLTÜRÜ İÇİNDE BARINDIRMAKTADIR”

Programda konuşan Çankırı Karatekin Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Harun Çiftçi, “Hukuk devleti, temel insan hak ve özgürlüklerini tanıyan ve aynı zamanda bu hak ve özgürlükleri koruyan devlet anlamına gelmektedir. İşte bu hak ve özgürlükleri korumak için oluşturulan en önemli kurumlardan biri de Ombudsman ya da Anayasamızdaki deyimiyle Kamu Denetçisidir. Bugün pek çok ülkede, toplumdaki gelişmelere paralel olarak insan haklarını geliştirmek, kamu bürokrasisini denetlemek, bireysel şikâyetlerle ilgilenmek ve uygulama birliğini haiz şeffaf bir yönetim modeli oluşturmak gayesi, dikkatleri Ombudsmanlık kurumuna çevirmiştir. Ombudsmanlık, her ülkenin kendi kültürel, tarihi, hukuki ve sosyo-politik gelişimine bağlı olarak şekillenmişse de temelde devlet ile yurttaş arasında bir tür arabulucu rolü üstlenmiştir. Ülkemizde Ombudsmanlık kurumu, kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; İnsan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak üzere görevlendirilmiştir. Yönetimi denetlemeye, yaptığı işlemleri sorgulamaya, yapılan hatalı işlemlere karşı hak aramayı temele alan bu sistem, Türk tarihine çok da yabancı olmayan bir yönetsel kültürü içinde barındırmaktadır. İslamiyet öncesi Türk devletlerinde toy, şölen ve kurultaylar, Türk-İslâm devletlerinde Divan-ı Mezâlim, Osmanlı`da Divan-ı Hümayun aracılığıyla sağlanan yönetimin hesap verebilirliği, günümüz Türkiye Cumhuriyeti`nde ilk olarak Dilekçe Hakkı ile düzenlenmiştir. 2003 yılından itibaren yönetim alanında yapılan reformlar ile bu hakkın kapsamı genişletilerek Bilgi Edinme Hakkı, BİMER, CİMER ve Kamu Denetçiliği Kurumu gibi çeşitli mekanizmalar, Türk yönetim hayatına girmiş, vatandaşın idarenin işleyişine ilişkin şikâyetlerini yargı yoluna başvurmadan dile getirme yöntemleri çeşitlenmiş, yönetimin ulaşılabilirliği artmıştır” diye konuştu.

“KURUM KARARLARINA UYUM ORANI OLDUKÇA YÜKSEK”

Ombudsmanın, bağımsız bir denetçi olarak hem kamu görevlilerini doğru yönlendirmek ve varsa idari faaliyetlerde aksayan yönleri tespit etmek hem de yönetilenlerin haklarını savunmakla görevli olduğuna işaret eden Rektör Çiftçi, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ülkemiz uygulamasına baktığımızda Kamu Denetçiliği Kurumunun kararları tavsiye niteliğinde olmakla birlikte kurum kararlarına uyum oranı oldukça yüksektir. Yine kurum kararları incelendiğinde iyi yönetim ilkesi açısından temel kriterler olarak belirlenen ‘nesnellik’, ‘tarafsızlık’, ‘şeffaflık’, ‘hesap verilebilirlik’ ilkelerinin etkin biçimde uygulanması için çalışmalar yürütüldüğü anlaşılmaktadır. Öte yandan kurum, son zamanlarda özellikle çocuk haklarına ve kadın haklarına ilişkin çalışmalara ağırlık vermiş olup ‘Kadın Ombudsmanı’ ve ‘Çocuk Ombudsmanı’ olarak kurumsal web siteleri oluşturmuştur ki bu durum oldukça ilerici bir adımdır. Yine kadına yönelik şiddetin önlenmesi kampanyasında, 2 milyon 600 bin kadar kamu görevlisine (sağlık görevlisi, kolluk güçleri) eğitimler ve seminerler verilmiştir. Yine kurum tarafından ülkemizdeki gelişmeler yakından takip edilmekte ve sosyal sorunlar hakkında raporlar oluşturulmaktadır. Türkiye`nin Koronavirüs Hastalığı ile Mücadelesi Raporu, Çocuk Tesliminde Hak İhlallerine ve Yoksulluk Nafakasına İlişkin Rapor, Türkiye`deki Suriyeliler Raporu, Soma Maden Kazasından Hareketle Kömür Madenciliğinde İş Sağlığı ve Güvenliği Raporu, Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğin Arttırılması Hakkında Rapor buna örnek verilebilir. Bununla beraber kurum, uluslararası alanda da güncel sorunlarla alakalı raporlar oluşturmaktadır: Örneğin Macaristan-Ukrayna, Karabağ İnsan Hakları İnceleme Raporu, Ege Denizindeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Raporu, Azerbaycan-Ermenistan Savaşında Ermenistan Silahlı Kuvvetleri Tarafından Gerçekleştirilen İnsan Hakları İhlallerine İlişkin Rapor gibi. Kamu Denetçiliği Kurumu, yapılan şikâyet başvuruları neticesinde aldığı tavsiye kararlarda yalnızca hukuka uygunluk denetimi değil, iyi yönetim ilkelerine uyulup uyulmadığının değerlendirmesini ayrıntılı olarak yapmaktadır. Kurumun iyi yönetim ilkelerine ilişkin yapmış olduğu bu denetim ve verilen tavsiye kararlar etik yönetim anlayışının yerleşmesine de katkı sağlamaktadır. Kararlara uyulma oranı arttıkça yönetimde etik değerlerin görünürlüğü de artacaktır.”

BELEDİYE BAŞKANI ESEN: “İNSANI YAŞAT Kİ DEVLET YAŞASIN”

Belediye Başkanı İsmail Hakkı Esen ise konuşmasında, bulunduğu bölgenin insanına, devletin en uç noktasında hizmet veren kurumlardan bir tanesi olduklarını belirterek, “Kamu Denetçiliği Kurumu, gerek kurum olarak gerekse özel ve tüzel kişilikler olarak hukuka uygun, hakkaniyetli, insan odaklı hizmet sunabilmek için ‘İnsanların en hayırlısı insanlara hizmet edendir’ inancıyla ‘İnsanı yaşat ki devlet yaşasın’ ilkesiyle, kalite standartlarına uygun, ilkeli, daha fazla faydalı yönetim sunabilmek, hizmet kalitesini ve memnuniyetini artırabilmek için çok önemli denetim mekanizması olduğunu biliyoruz” ifadelerini kullandı.

Konuşmaların ardından katılımcıların soruları kamu denetçileri tarafından yanıtlandı.

Yayınlanma Tarihi: 01 Haziran 2023 Perşembe
Güncelleme Tarihi: 01 Haziran 2023 Perşembe